Prawo do prywatności darczyńcy indywidualnego
Ujawnianie darczyńców instytucjonalnych
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z darczyńcami instytucjonalnymi, na przykład firmami. W tym przypadku, jeśli pojedyncza darowizna od takiego podmiotu przekroczy 15 000 zł, lub suma darowizn otrzymanych w jednym roku podatkowym od jednego darczyńcy instytucjonalnego przekroczy 35 000 zł, mamy obowiązek ujawnienia takiej darowizny, a nawet podania pełnych danych firmy oraz wskazania, na jaki cel te darowizny zostały/zostaną przeznaczone. Obowiązek ten wynika wprost z Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podatnik ma obowiązek w zeznaniu wyodrębnić z przychodów kwotę ogółem otrzymanych darowizn ze wskazaniem celu jej przeznaczenia zgodnie ze sferą działalności pożytku publicznego, wraz z wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Podatnik ma obowiązek w terminie składania zeznania udostępnić do publicznej wiadomości, poprzez publikacje w Internecie, środkach masowego przekazu lub wyłożenie dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych, informacje, o których mowa [wyżej]. O udostępnieniu informacji podatnik informuje w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym podatnik otrzymał darowizny.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Trudno powiedzieć, czy to z niewiedzy, czy z lekceważenia tego obowiązku, organizacje pozarządowe rzadko ujawniają na swoich stronach te dane i choć formalnie wystarczy wyłożenie tej informacji dla zainteresowanych w siedzibie organizacji, intencją ustawodawcy było jednak jak najszersze udostępnianie tych informacji opinii publicznej, dlatego opublikowanie jej na stronie jest najlepszym sposobem na realizację tego – niespecjalnie przecież dolegliwego – obowiązku.